Blogartikel
26 KWC - WAT KIES JE LIFT, AUTO OF VLIEGTUIG
Klanten Wegjaag Club
Mijn ‘signature keynote’ ofte mijn favoriete voordracht is nog steeds de ‘Klanten Wegjaag Club’. Een lezing die op een bijna hilarische manier illustreert hoe men beter met zijn klanten zou kunnen omgaan maar dan via ‘reverse psychology’ (foto's) . Nu gebeuren er dagdagelijks zo veel grote en kleine dingen waar mensen bewust maar jammer genoeg ook onbewust klanten mee wegjagen, dat het mij een goed idee lijkt van daar af en toe een column aan te wijden.
Wat te denken bijvoorbeeld van deze receptioniste op het gelijkvloers van een building.
Je bent op bezoek geweest in een van de hoger gelegen kantoren in een of andere building en op weg terug naar buiten, waarbij je aan de receptie je badge inlevert waarmee alle hekjes en deuren onderweg opengingen. Hierbij zeg je aan de dame in kwestie: ‘Ik ben met lift B naar beneden gekomen en de plafond verlichting in die lift viel wel twee keer uit onderweg’.
Waarop zij antwoord: ‘Och meneer, u moest eens weten wat miserie we al gehad hebbenmet die lift B’.
Die lieve dame wil u op haar manier danken omdat je het even signaleert maar onbewust ‘jaagt ze je weg’ of toch alvast uit die lift. Want volgende keer dat je terug in dat gebouw komt neem je gegarandeerd lift A of C, als je al niet liever de trappen gebruikt zelfs wanneer je verwacht wordt op de 13e verdieping.
Of een soortgelijke situatie waarbij je een auto gaat huren.
Je bedrijfswagen is voor enkele dagen in herstelling en als goed huisvader heb je even gegoogeld om de voordeligste autoverhuurder in de regio te vinden.
Het gehuurde autootje heeft je keurig van A naar B gebracht, maar je hebt wel enige rare geluidjes geconstateerd tijdens het rijden en het starten lukte niet elke keer even vlot, terwijl ook de sluiting van de kofferbak nogal wat tegensputterde. Je bent een correcte klant die potentiële andere chauffeurs wil behoeden voor deze ongemakken en je signaleert dat netjes bij het terug inleveren van de auto.
Waarop de verhuurder zegt ‘Och meneer ge moest eens weten wat miserie we al gehad hebben met dat autootje, ge moogt al blij zijn dat ge niet langs de baan hebt gestaan’.
Die man leeft op zijn onhandige manier met u mee, maar volgende keer ga je alvast niet meer bij die verhuurder.
Helemaal spannend wordt het als je gaat vliegen!
Je bent iemand die geregeld reist en hierbij van diverse luchtvaartmaatschappijen gebruik maakt. Tijdens een van die vluchten maak je gebruik van zo’n hokje waar zelfs een speleoloog claustrofobie in krijgt, maar dat in een vliegtuig nog steeds als ‘toilet’ wordt omschreven. Je bent keurig opgevoed dus nadat je met de nodige gymnastiek je ding hebt gedaan, was je netjes je handen. Hierbij merk je dat het miniatuurkraantje dat er voor die activiteit voorhanden is, lekt. Niet daar waar het water dient uit te komen, maar wel aan de hechting op het kabouter wastafeltje. Je bent ook hier een correcte klant en je gaat dus naar een van de airhostessen waar je dat mankementje even aan signaleert. Waarop die lieve dame reageert ‘Och mijnheer, bedankt dat je het even zegt, maar u moest eens weten wat er aan dit vliegtuig allemaal mankeert’. Ik wed dat je, eens je je terug in je zetel gewurmd hebt, snel toch weer even die kaart met veiligheidsvoorschriften ter hand neemt wat je als geregelde reiziger al jaren niet meer deed. (waar gebeurd)
Af en toe nog meer van dit
Zo gebeuren er om de haverklap dingen rondom ons waarbij wij de wenkbrauwen fronsen. Als trotse voorzitter van de Klanten Wegjaag Club België zal ik die dan ook geregeld met jullie delen. Hierbij vermeld ik graag nog even dat de Klanten Wegjaag Club een internationale organisatie is onder leiding van onze wereldvoorzitter en mijn mentor Guido Thys (foto) ‘de meest gevraagde spreker in Nederland’. Guido is een geboren en getogen Antwerpenaar en zo 'moesten' wij elkaar wel tegen komen! Waarom hij dan in Nederland woont lees je in Blog nr 16.
Meer info over het concept van de KWClub vind je via :
https://www.gastspreker-harry.be/nl/gastspreker/topic-3482/Klanten+Wegjaag+Club/
Foto Giraffe via Viv Van Tuyckom
Meer ontdekken
Wenst u meer informatie?
Wenst u meer informatie omtrent de mogelijkheden voor uw evenement, of zoekt u een coach die uw communicatieve vaardigheden kan aanscherpen?
Dan kan u altijd vrijblijvend contact opnemen via volgende link: