Blogartikel
32 KWC - SCHUNNIGE TEKST !
Reverse Psychology
Als trotse voorzitter van de Klanten Wegjaag Club, een vernieuwend concept om de klantvriendelijkheid terug écht onder de aandacht te brengen via ‘reverse psychology, ben ik steeds op zoek naar zaken die wij in onze KWClub-‘hall of fame’ willen (dat zijn dan de goede 'wegjaag' ideeën) of in onze ‘hall of shame’ (voor de té klantvriendelijke concepten).
Als je ondertussen helemaal mee bent met deze ‘reverse’-benadering, zal je dit voorbeeld voor in onze ‘hall of fame’ wel interessant vinden.
Schunnige tekst : JE MOEDER IS EEN HOER
Het is zo ver! Wij zijn onlangs gestart met een stevige opruim actie gezien wij onze kantoorruimte gaan restylen. Daarbij vond ik in een verzameling ‘zeker bij te houden’ een katern terug uit Het Laatste Nieuws van 9 en 10 juli 2005. Dat ik dat toen zo zorgvuldig opborg moet zeker een goede reden hebben gehad en jawel!
Op blz 8 lees ik nu terug de titel: “Jobstudent zet schunnige tekst op kasticket GB”.
Iedereen weet ondertussen dat op zo’n kasticket doorgaans een nietszeggend tekstje staat in de stijl van “Graag tot ziens”, “Prettige feesten”, “Niet tevreden geld terug”, … etc.
Maar die bijdehandse jobstudent regelde het zo, dat er onderaan elk afgedrukt kasticket stond: “Uw moeder is een hoer”(foto). Als ‘wegjaagargument’ kan dat uiteraard tellen! Klanten die zoiets lezen, komen gegarandeerd niet meer terug (of ze moeten zich oprecht aangesproken voelen) wat uiteraard de stress en ‘workload’ tijdens je vakantiejob enkel maar vermindert. Een perfect schoolvoorbeeld dus vanvakkundig ‘Klanten Wegjagen’. Want hoe minder klanten hoe meer werkplezier niet alleen voor jou, maar ook voor je collega's!
Jammer genoeg had de zaakvoerder de stunt (te) snel ontdekt en werd de jobstudent - hoe onrechtvaardig! – per onmiddellijk ontslagen. Dat terwijl hij naar ons gevoel een standbeeld verdiende met een koperen plaat van onze Klanten Wegjaag Club!
Subtieler aanpakken
Hij had het natuurlijk subtieler kunnen aanpakken! Hij had het zinnetje op die kastickets minder direct kunnen maken. In de stijl van: “Wat doet uw moeder steeds bij de buurman?”, “Waar zit uw man elke avond?”, “Krijgt uw partner ook zoveel sms’jes?”, … zo’n boodschapjes hadden heel wat meer twijfel gezaaid terwijl ze veel minder choquerend waren en ze zouden pas (veel) later zo'n ingrijpende reacties hebben uitgelokt. Het effect daarentegen zou allicht niet minder geweest zijn!
Om deze jonge man, aan het begin van z’n beloftevolle carrière, alsnog een moreel duwtje in de rug te geven en vooral ook om gelijkgestemden te inspireren tot actie, stel ik voor van even te kijken wie van mijn trouwe bloglezers het origineelste tekstje kan verzinnen om ook op zo’n kassa-ticket te zetten. Later zullen we dan bepalen welke slogan er bovenuit steekt en dan neem ik persoonlijk contact op met de auteur. Die winnaar krijgt dan een gesigneerd handboek van de ‘Klanten Wegjaag Club’ (foto) toegestuurd!
Wordt dus vervolgd!
Filmpje Klanten Wegjaag Club : https://www.gastspreker-harry.be/nl/gastspreker/topic-3482/Klanten+Wegjaag+Club/#prettyPhoto[gallery]/0/
KWClubhttps://www.gastspreker-harry.be/nl/gastspreker/topic-3482/Klanten+Wegjaag+Club/
http://www.harpo.be/spraakmakende-sprekers/binnenland?view=speaker&id=630
Meer ontdekken
Wenst u meer informatie?
Wenst u meer informatie omtrent de mogelijkheden voor uw evenement, of zoekt u een coach die uw communicatieve vaardigheden kan aanscherpen?
Dan kan u altijd vrijblijvend contact opnemen via volgende link: