Blogartikel
12a co - AANMANINGEN, HET HELPT NIET
Integendeel het werkt averechts
Laat ons het eens over aanmaningen hebben en dan vooral over die aanmaningen of verwittigingen die men krijgt en waar dan expliciet op vermeld staat ‘eerste verwittiging’.
Wat mij betreft durf ik iedereen afraden zoiets op zijn aanmaning/herinnering te zetten. Dit om de heel eenvoudige reden dat de ontvanger dan automatisch weet dat er een tweede en misschien zelfs een derde verwittiging komt.
Dus wat doet hij/zij?
Die eerste aanmaning klasseert hij gelijk verticaal. Dit zeker als hij niet helemaal bonafide is, maar ook de braafste burger weet dat hij bij het ontvangen van zo’n 1,2,3 brief nog wat armslag heeft.
Roularta
Ik ben mijn ‘openbaar leven’ begonnen bij uitgeverij Roularta waar ik eventmanager was. Alleen toen heette dat nog niet zo. Op mijn naamkaartje stond dan ook ‘Promotie’. Dit impliceerde dat ik verantwoordelijk was voor al de events ter promotie van de diverse bladen. Zo is trouwens mijn artistieke carrière begonnen, maar dat is een verhaal voor later.
Terug naar de aanmaningen en wel bij Roularta. Op een bepaald moment hadden ze vanuit onze drukkerij in Roeselare, het creatieve idee om op de aanmanings-documenten verkeerslichten te zetten. De eerste ‘verwittiging’ was voorzien van een groen licht. De tweede en dat werd dan al een ‘aanmaning’, werd er dan een met een oranje licht en dus wisten de deugniet-debiteuren sowieso dat er nog een rood licht zou volgen, wat gegarandeerd uitnodigde om tot dan te wachten met betalen.
Dat ‘creatieve idee’ werd dan ook erg snel afgevoerd.
Advocaat
Nu we het toch over schuldvorderingen hebben, gelijk nog even een tip meegeven die in mijn lezing/workshop ‘Influential Communication’ aan bod komt.
https://www.gastspreker-harry.be/nl/gastspreker/topic-3491/Communicatie+of+Krommunicatie/
Als je zelf een lastige betaler hebt dan is er soms een moment dat aanmaningen en telefoontjes niet meer helpen en dat er andere maatregelen nodig zijn. Velen maken dan gebruik van een incassobureau! Helemaal prima! Vooral omdat deze laatsten tegenwoordig werken met het systeem van ‘no cure no pay' - 'geen resultaat geen kosten’. Maar die kosten kunnen verrassend oplopen!
Waarschijnlijk zullen ze in de eerste plaats een forfait rekenen wat ze dan een ‘dossier kost’ noemen en dan bijvoorbeeld ook een commissie, aangepast aan het te innen bedrag. Bijvoorbeeld op 500 € vragen ze slechts 2.5%, maar op 100.000 € wordt dat dan al 5% en dat is dan een smak geld, dat oorspronkelijk toch voor jou bedoeld was. Dus naargelang het bedrag waar u aanspraak op mag maken is het misschien slim van even te vergelijken of een incassobureau niet duurder is in vergelijking met bijvoorbeeld uw vertrouwde advocaat die evengoed een strenge brief kan sturen en waar je dan al lang afspraken mee gemaakt hebt over wat hij als vast bedrag rekent om dat te doen, ongeacht de grote van het te innen bedrag.
Deurwaarder
Zelf doen wij geen van beiden!
Want wij kregen ooit deze tip die ik graag met jullie deel.
Als wij schuldvorderingen hebben die ‘de moeite waard zijn’ maar waar geen beweging in komt, dan vragen wij niet aan een advocaat maar aan een deurwaarder om zo’n strenge brief te sturen. Die betaal je dan uiteraard ook een (vaste) kost, maar psychologisch is er een enorme gradatie in het krijgen van een brief van een incassobureau, een advocaat of een deurwaarder en waarschijnlijk is deze laatste nog wel de goedkoopste!
Onze deurwaarder ging, op onze vraag, op een bepaald moment zelfs zo ver van een zaak in te leiden bij de rechtbank. Ik kan u vertellen, ik ben uit beleefdheid nog naar de rechtszitting geweest, maar toen kon ik al met enige voldoening aan de rechter vertellen dat het verschuldigde bedrag juist de dag daarvoor vereffend was. Haar reactie was: ‘Het mag wel eens meevallen, bedankt dat je je ochtend hebt opgeofferd om mij dit persoonlijk te komen vertellen’.
Ik ben als het ware dansend het 'nieuwe gerechtsgebouw' uit gehuppeld.
Mijn grootvader
Deze paragraaf heeft niets meer met aanmaningen te maken maar wel met nummering, omdat we deze column toch begonnen met het gegeven van ‘eerste’ en ‘tweede’ enz.
Mijn grootvader langs moeders kant had een distributiebedrijf van zuivelwaren in de Cuperusstraat te Antwerpen. Het was geen megabedrijf, maar in mijn herinnering had hij toch wel drie of vier bestelwagens om de diverse leveringen te kunnen verzekeren. Nu in plaats van die bestelwagens te nummeren 1, 2, 3, 4,… gaf hij ze de nummers 11, 12,13, 14,… Zoveel wagens hadden er nooit op zijn binnenplaats kunnen staan maar als klanten wagen nummer ‘12’ zagen langskomen, gaf dat wel een hele andere indruk dan wagen nr ‘2’.
Ooit vertelde mijn boekhouder dat dat handigheidje ook kan met bijvoorbeeld je facturatie. Je kan perfect in januari de eerste factuur nummer 100 geven en de tweede 101 en zo verder.
Er mogen wel geen nummers tussenuit zijn, maar waar je begint dat maakt niet uit. En geef toe, ook dat geeft onmiddellijk een hele andere indruk bij de ontvangers.
Wees wel zo slim van niet op 2 januari factuur nummer 101 te sturen als je slechts een bescheiden bedrijfje hebt.
(Met extra dank aan onze boekhouder Sahin Akmaz)
Meer ontdekken
Wenst u meer informatie?
Wenst u meer informatie omtrent de mogelijkheden voor uw evenement, of zoekt u een coach die uw communicatieve vaardigheden kan aanscherpen?
Dan kan u altijd vrijblijvend contact opnemen via volgende link: